Pro běžné uživatele jsou hlavními přednostmi systému Duplex funkce minimálního výkonu vysílače, automatické upozornění na chybu při zpětné komunikaci a záznam napájení přijímače při posledním letu. Možná si říkáte, že je to nějak složité a komplikované, ale opravdu není. Funkce minimálního výkonu vysílače je velmi příjemná věc při kontrole dosahu. Pro odhalení chyby při umístění přijímačových antén nebo závadě vysílačové antény není třeba kilometrové procházky. Z bezpečnostních důvodů je aktivace této funkce akusticky indikovaná.
Zde je opět vidět, jaký je rozdíl mezi pásmy 35/40 MHz a 2,4 GHz. Na „pětatřicítce“ by nekontrolované automatické zapnutí vysílače na plný výkon byla chyba, na 2,4 GHz je to v pořádku. Nikoho tím neohrozím a omylem neodstartuji s minimálním výkonem vysílače. Využití další funkce, signalizace ztráty obousměrné komunikace, již není tak jednoznačné. Tato funkce aktivuje akustický signál ve vysílači, pokud vysílač přestane dostávat kontrolní informaci a popř. telemetrická data z přijímače. Jelikož je vysílací výkon přijímače (modulu v letadle) podstatně menší než vysílače (modulu ve vysílači), dojde ke ztrátě obousměrné komunikace dříve, než ke ztrátě kontroly řízení letadla. Dalo by se asi říci, že nás tato funkce dokáže včas upozornit na možnost ztráty spojení s modelem. Zajímalo mě, o kolik dříve před úplnou ztrátou signálu se tato funkce aktivuje. Při zkouškách mně vyšlo, že zhruba v poloviční vzdálenosti, tedy s dostatečnou rezervou. Často jsem se setkal s dotazem: „Proč má JETI šestnáctikanálové vysílací moduly, když já mám ve svém vysílači v módu PPM pouze osm kanálů...“ S tím souvisí i možnost sériového spojování přijímačů a věčný problém velkých modelů - nedostatek ovládacích kanálů. Pro názornost a jednoduchost budou možná nejlepší praktické příklady.
1. příklad: Mám cvičné dvoutrupé jednomotorové letadlo s následujícím rozložením kanálů:
- mix kanálů 1 a 5 pro ovládání křidélek
- mix kanálů 2 a 6 pro ovládání výškovky, serva jsou zdvojena pro vyšší bezpečnost
- kanál 3 motor
- mix kanálů 4 a 7 pro ovládání dvou směrovek (ty jsou z důvodu úspory kanálů zapojeny přes Y kabel) a předního podvozku (podvozek na mixu kvůli trimování)
- kanál 8 pro vztlakové klapky opět přes Y kabel
Víc kanálů Y kabely neušetřím a jelikož mám k dispozici jen osm kanálů, chybí mi kanály pro:
- zatahování podvozku
- podvozkové brzdy
- nouzové bezpečnostní vypnutí turbíny
- pokud bych nemusel šetřit, tak rozdělením směrovek na dva kanály je mohu použít i jako aerodynamické brzdy
Se svou klasickou osmikanálovou soupravou jsem tedy čtyři kanály v minusu a budu muset něco oželet,
nebo komplikovaně spojovat některé funkce do jednoho kanálu.
2. příklad: Nyní si zkusme stejnou situaci se stejným modelem a stejným vysílačem, pouze použijeme
vysílací modul JETI Duplex a v letadle dva osmikanálové přijímače zapojené v sérii.
- mix kanálů 1 a 9 pro ovládání křidélek
- mix kanálů 2 a 10 pro ovládání výškovky, serva jsou zdvojena pro vyšší bezpečnost
- kanál 3 motor
- mix kanálů 4 a 11 pro ovládání dvou směrovek (ty jsou z důvodu úspory kanálů zapojeny přes Y kabel) a předního podvozku (podvozek na mixu kvůli trimování)
- kanál 8 pro vztlakové klapky opět přes Y kabel
- kanál 5 zatahování podvozku
- kanál 6 podvozkové brzdy
- kanál 7 nouzové bezpečnostní vypnutí turbíny
A výsledek? Mám řízeny všechny funkce, které potřebuji, a ještě mi zbyly v přijímači neobsazené kanály 12, 13, 14, 15 a 16. Ty sice již nemohu použít na přímé řízení, ale mohu je volně namixovat s jakýmkoliv jiným kanálem. Zajímavé, ne? Nic ale není zadarmo. Možné je to pouze za cenu toho, že pro mixované funkce použiji kanály 9 - 16 a místo mixů ve vysílači použiji mixy JETI přijímačů. Obětování vysílačových mixů ale není zas tak velký problém. Jednak proto, že JETI mixy se dají pohodlně nastavovat JETI Boxem přímo z vysílače, a také proto, že možnosti a funkce, které jsou v JETI programu k dispozici jsou minimálně stejnědobré a kompletní jako u mé Futaby FC 28.
![]() |
![]() |
Na závěr možná několik nejčastějších dotazů a různých názorů, se kterými jsem se setkal. Jako třeba že výměnné moduly 2,4 GHz jsou náhražkové řešení, berličky, bastlení atd. Já si to nemyslím. Podle mě toto řešení nejenže posune klasickou RC soupravu o generaci výše, ale rozšíří její možnosti a podstatně zvýší bezpečnost. I kdyby nic jiného, tak jen to zvýšení bezpečnosti za to stojí! Argument skalních „Futabistů“ a „FASSTů“ s omezením na osm kanálů jsem snad dostatečně vysvětlil výše. Další častá námitka: „Na co programovat přijímač? Od toho je přece vysílač...“
Tak třeba proto, že programové možnosti JETI jsou na úrovni vysílače solidní třídy a u vysílače s jednodušším programem rozšíří jeho možnosti. Navíc lze přijímač programovat JETI Boxem, jak v letadle, tak z vysílače. Pokud je program uložen v přijímači, není třeba na vysílači přepínat modely uložené v paměti a tím nedojde k jejich nechtěné záměně. Nikoliv pro následování, ale jen pro příklad a zkoušku jsem namontoval JETI modul do ovladače leteckého simulátoru. Když pominu kvalitu křížových ovladačů, je z toho sedmikanálová souprava na 2,4 GHz s vyššími možnostmi programování, než u většiny prodávaných vysílačů. Pro ukázku univerzálnosti modulu JETI Duplex TU přiloženo několik fotografií montáže do různých vysílačů.
Ing. Miroslav Pastyřík